Hanke

Ice Areena Vojakkala hankkeessa täydennettiin alueen urheilumahdollisuuksia rakentamalla jääkiekkokaukalo, Ice Areena Vojakkala, jalkapallokentän viereiselle joutomaalle. Rakentaminen eteni aloittamalla kaukaloalueen peruspohjatöistä; olemassa olevan maa-aineksien kuorinta ja sen korvaaminen asianmukaisilla korvausmateriaaleilla (kuona, murska, kivituhka) sekä suodatinkankaan levittämisellä. Alueeseen tehtiin myös tarvittava salaojitus. Viimeistelytöinä levitettiin pintamateriaalit sekä huolehdittiin alueen maisemoinnista. Tärkeänä osakokonaisuutena oli itse kaukalon pystyttäminen, toimitsija- ja pelaaja-aitioiden rakentaminen sekä asiallisen valaistuksen rakentaminen kaukalon ympärille.

Hankkeen toteuttamisesta vastasi Vojakkalan Nuorisoseura ry yhteistoiminnassa Vojakkalan Kyläyhdistys ryn kanssa. Hankkeen toteutukseen osallistuivat suurella talkootyöosuudella alueen asukkaat ja muut yhteistyökumppanit.  Hankkeen rahoitus muodostui Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman rahoituksesta Lapin ELY-keskuksen kautta, Vojakkalan Nuorisoseuran rahallisesta omarahoitusosuudesta sekä talkoolaisten toiminnan kautta muodostuvasta vastikkeettomasta työn osuudesta.

Hankkeen konkreettisena tuloksena on Ice Areena Vojakkala – jääkiekkokaukaloalue, joka kesäaikaan toimii tenniskenttäalueena. Tuloksena voidaan myös nähdä useamman vuoden kestäneen kehitystyön lisänneen alueen asukkaiden yhteisöllisyyttä – pitkään alueella asuneiden aktivoituminen uudelleen ja alueelle vasta muuttaneiden perheiden sulautuminen kyläläisten arkeen.

Hanke toteutettiin ajalla 1.5.2018-31.8.2020